top of page

Den osynliga kraften som attraherar talanger!

Tänk dig att ditt företag är som en magnet för potentiella talanger. Du har en fantastisk arbetsmiljö, spännande projekt på gång och en fantastisk kultur. Men hur kan du vara säker på att dina signaler når fram till rätt personer? Hur kan du vara säker på att du är en attraktiv arbetsgivare?


Oroa dig inte, här är några tips som kan hjälpa dig!

Attraktion är nyckeln till att locka till sig de bästa talangerna på marknaden. Det handlar om att skapa ett bra intryck, en känsla av "Jag vill jobba här!" från första ögonblicket. Så hur kan du uppnå det?


1. För det första är det viktigt att kommunicera på rätt sätt i dina jobbannonser. Se till att de är attraktiva och tydliga, och verkligen speglar vad ditt företag har att erbjuda. Det kan vara bra att sticka ut bland mängden och fånga läsarens uppmärksamhet direkt. Och framförallt, undvik de vanligaste misstagen som de flesta bolag gör när det kommer till ordval och klyschiga formuleringar. Visste du att olika personer attraheras av olika ord, och tvärtom: vissa ord skrämmer iväg dina bästa kandidater.


2. Din hemsida är också avgörande för att locka till sig talanger. Se till att den är inbjudande och engagerande. Kan jag se mig själv här, är det här en arbetsplats som verkar trevlig? Bilder, färg och form har en avgörande roll i att skapa en inbjudande känsla för just de personer som du vill anställa. Varför ska jag vilja vara en del av er resa.




3. Kom också ihåg att kommunicera dina värderingar och förmåner på ett tydligt sätt så att den som söker jobb förstår vilka ni är och vad man kan förvänta sig på arbetsplatsen. Och fundera även på vilka förmåner ni har och i vilken ordning ni listar dem: måste bonus eller företagsbil stå högts upp eller kan föräldralön vara den punkt som står högst upp på listan?


4. Helhetsintrycket som ditt företag ger spelar också en stor roll. Se till att allt från dina sociala medier till din fysiska närvaro speglar den attraktiva arbetsplats du är. Vilka signaler sänder ni ut? Vilka budskap sprider ni och vem/vilka syns i era kanaler?


Så, om du vill vara säker på att ditt företag signalerar rätt saker till jobbsökande, fundera över dessa faktorer. Se till att ditt varumärke är attraktivt, medvetet och inbjudande för de talanger som kan göra skillnad för ditt företag.


Lycka till!


We Exist AB är experter inom inkludering och att attrahera personal. Vår mission är att hjälpa företag attrahera, hitta och behålla personal med fokus på jämställdhet, jämlikhet och inkludering. Om du behöver stöttning i de här frågorna så är vi bara ett mail eller telefonsamtal bort. Hör av dig!


Kommentare


bottom of page